Languages

Δευτέρα 24 Αυγούστου 2015

ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΔΕΙΚΤΗΣ ΜΑΖΑΣ ΣΩΜΑΤΟΣ No2


Οι μετρήσεις φυσικής κατάστασης στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, αποτελούν μία γνωστική ενότητα που μέσα από συγκεκριμένες προκλήσεις – ασκήσεις αξιολόγησης, έχουν σαν  γενικότερο σκοπό να εκπαιδεύσουν τους μαθητές έτσι, ώστε να ενδιαφέρονται για την υγεία τους και να μπορούν έστω και με εμπειρικές μεθόδους -  (χωρίς εργομετρικές εξετάσεις) - να καταλήγουν σε κάποια βασικά συμπεράσματα για την γενικότερη φυσική τους κατάσταση και υγεία.
Για τις επιδόσεις στις μετρήσεις δύναμης, ευλυγισίας, ταχύτητας και αντοχής υπάρχουν νόρμες – αποτελέσματα καταγεγραμμένα από παλιότερες μετρήσεις και με βάση αυτές μπορούμε να ξέρουμε σε ποιο σημείο περίπου βρίσκεται η φυσική μας κατάσταση.
Όσον αφορά τον Δείκτη Μάζας Σώματος – Body Mass Index (Δ.Μ.Σ. – B.M.I), για να αποτελέσει αξιόπιστο πρακτικό τρόπο "διάγνωσης" της φυσικής κατάστασης και της υγείας ενός ατόμου πρέπει να συνδυάζεται με την μέτρηση της περιφέρειας της μέσης και με τη διαπίστωση του τύπου του σκελετού του ατόμου ( ελαφρύς, μέτριος, βαρύς- πρακτική μέτρηση με αντίχειρα και μέσο δάκτυλο του καρπού) και πάλι δεν μπορούμε παρά μόνο ενδεικτικά συμπεράσματα να βγάλουμε . 
Όμως για κάποιον που δεν έχει πρόσβαση σε εργομετρικά εργαστήρια και αθλείται ερασιτεχνικά είναι μια εύκολη λύση για μια πρόχειρη "διάγνωση" της φυσικής του κατάστασης, όσον αφορά τα ποσοστά συγκέντρωσης λιπώδους ιστού στο σώμα του και του κινδύνου να εμφάνισει  καρδιαγγειακή νόσο και όχι μόνο. Σε συνάρτηση πάντα με τις διατροφικές συνήθειες και τον τρόπο ζωής του.
Την τελευταία πενταετία  μεγάλη ώθηση στο συγκεκριμένο θέμα έχει δώσει το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ,  του Χαροκώπειου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με τα Υπουργεία Πολιτισμού, Παιδείας  και Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, που δίνει μέσα από διάφορες πληροφορίες και δράσεις τις βασικές αρχές για έναν ισορροπημένο και υγειινό τρόπο ζωής, όσον αφρορά στην καλύτερη ανάπτυξη των παιδιών μας.    
Το πρόγραμμα αυτό υλοποιείται κατά βάση από του καθηγητές Φυσικής Αγωγής της κάθε σχολικής μονάδας.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναφέρουμε ότι μετρήσεις τέτοιου είδους γινόντουσαν και από τους καθηγητές Φυσικής Αγωγής, μεμονωμένα και όχι σε οργανωμένη βάση όπως αυτή του προγράμματος ΕΥΖΗΝ.
Στον παρακάτω σύνδεσμο παραθέτω ένα υπολογιστικό φύλλο (excel) το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό βοηθητικό εργαλείο υπολογισμού του Δ.Μ.Σ. και καταγραφής των αποτελεσμάτων των μετρήσεων των δοκιμασιών του προγράμματος του ΕΥΖΗΝ και της μέτρησης της εξάρτησης με λυγισμένους αγκώνες για τους συναδέλφους γυμναστές που επιθυμούν να το χρησιμοποιήσουν για ενδοσχολική χρήση.
Το συγκεκριμένο υπολογιστικό φύλλο ξεκίνησε δειλά να οργανώνεται, από τον γράφοντα, κατά το σχολικό έτος 2009-2010, χρησιμοποιήθηκε και τελειοποιήθηκε σταδιακά στο πλαίσιο των Πιλοτικών Σχολείων – Νέα Προγράμματα Σπουδών έως το 2013 -2014.

Κάθε καλοπροαίρετο σχόλιο από συναδέλφους,για την βελτίωση του, είναι επιθυμητό. 

Για το υπολογιστικό φύλλο πατήστε στην εικόνα:


1 σχόλιο: